Hidrocentrala Râmnicu Vâlcea

                 Revitalizarea utilajelor de ridicat

Video:

Info:
       

       Lucrarea vizează reparația și modernizarea, în scopul creșterii siguranței în exploatare și readucerea în parametri de funcționare conform condițiilor și din caietul de sarcini și oferta tehnică, pentru MACARA PORTAL 12.5t – 6m – conducătoare, beneficiarul lucrării fiind S.C.HIDROELECTRICA S.A. BUCUREȘTI sucursala HIDROCENTRALE RÂMNICU VÂLCEA.

 

Caracteristici tehnice:


– Sarcina nominală: 12.5t
– Ecartament: 6m
– Ampatament: 3.1m
– Înălțimea de ridicare deasupra șinei: 5m
– Înălțimea de ridicare totală: 29m
– Viteza de ridicare: 1.4…7m/min
– Viteza de deplasare cărucior: 1.6…8m/min
– Viteza de deplasare macara: 12.5m/min
– Grupa de clasificare conform SR ISO 4301-1:1994 macara/mecanisme: A4(U4;Q2) / M4(T4;L2)
– Grupa de clasificare a construcției metalice conform STAS 8290: III
– Masa macaralei: 20 000 kg

     Mecanismul de ridicare este destinat manipulării batardourilor de la baraj, respectiv centrală prin intermediul muflei cu cârlig 12,5 t.
    Troliul de ridicare este fix, amplasat pe platformă la nivelul tirantului de partea amonte a macaralei. Troliul se compune din următoarele ansamble:
– motor electric;
– cuplaj elastic cu disc de frână;
– frână cu doi saboţi şi ridicător electrohidraulic;
– reductor orizontal;
– cuplaj tambur;
– tambur rilat stânga-drapta;
– cablu Seale 18-6×19-1570/BG-s/z;
– două role de deviere şi un limitator de sarcină max-min amplasate pe grinda principală;
– muflă cu două role şi cârlig 12,5 t prevăzut cu siguranţă;
– limitator fine cursă.

        Cu ocazia reparaţiei se înlocuieşte motorul electric cu inele cu un motor electric asincron cu rotorul în scurtcircuit, cuplajul elastic cu disc de frână existent, frâna cu doi saboţi şi ridicător electrohidraulic existentă, cu un cuplaj elastic cu disc de frână nou şi o frână cu doi saboţi şi ridicător electrohidraulic tip REH, care va servi la menţinerea sarcinii şi frânarea mişcării în caz de avarie, când apar defecţiuni la instalaţia electrică, cablu de sarcină cu unul nou de acelaşi tip, si tampoane de cauciuc tip TC – 1.0 cu
altele noi.

        De asemenea se înlocuieşte limitatorul de fine cursă cu un alt tip de limitator, iar sistemul cu selsine vechi şi ineficient se înlocuieşte cu un nou dispozitiv indicare poziţie grindă de manevră, respectiv cârlig. Pentru evitarea încălecării cablului de sarcină pe tambur în situaţia macara fără sarcină în cârlig, s-a introdus un dispozitiv apăsare cablu pe tambur.

       Căruciorul este format dintr-un şasiu tip construcţie sudată ce rulează prin intermediul a patru roţi pe şinele prevăzute în acest scop pe grinzile principale.Pe șasiul căruciorului  este montat un bloc cu 4 role de deviere pentru cablu de sarcină, role ce se rotesc liber prin intermediul rulmenţilor. Pentru preluarea şocurilor la demarare şi frânare, capetele cablului de tracţiune sunt fixate la şasiu prin intermediul a două arcuri elicoidale.

       Mecanismul de translaţie cărucior este format dintr-un motor electric, un cuplaj elastic, un reductor vertical având calat pe capătul arborelui de ieşire, un tambur pe care este înfăşurat cablu de tracţiune având un capăt legat direct la unul din capetele şasiului căruciorului desen T 1347 – 79/a – 2.0, iar cel de al doilea legat la celălalt capăt al şasiului căruciorului, după ce în prealabil este trecut peste o rolă de deviere situată în zona rolelor de deviere cablu de sarcină. Cablu de tracţiune este astfel înfăşurat pe tambur ca atunci când o ramură se înfăşoară pe tambur celălaltă se desfăşoară, asigurându-se astfel deplasarea căruciorului.

        Cu ocazia reparaţiei tip LN 4, motorul electric cu inele se înlocuieşte cu un motor electric cu rotorul în scurtcircuit, cuplajul elastic cu disc de frână se înlocuieşte cu unul nou, se înlocuieste cablul de tractiune cu altul de acelaşi tip şi se elimină frâna cu doi saboţi şi ridicătorul electrohidraulic. Mecanismul de translaţie este format din două cărucioare acţionate, două cărucioare libere şi două cleme de blocare acţionate manual. Cărucioarele acţionate şi libere sunt dispuse, pe macara, în diagonală. Fiecare cărucior acţionat dispune de o roată de rulare montată cu pană pe un arbore între doi rulmenţi.

     Arborele roţii are un capăt conic, capăt pe care se montează roata dinţată a ultimei trepte dintr-un reductor în 3 trepte. reductorul este prevăzut cu flanşă pentru fixarea unui motor electric asincron cu rotorul în scurtcircuit şi cu frână inclusă, ataşată.
Pe fiecare cărucior liber este montată o clemă de blocare acţionată manual, clemă ce nu permite deplasarea macaralei sub acţiunea vântului în situaţia când aceasta este în repaus şi clemele sunt acţionate.

     Cu ocazia reparaţiei s-au înlocuit motoarele existente cu altele noi dar de putere mai mare şi cu dimensiuni la arborele de intrare majorate, fapt ce a condus la adaptarea reductorului pentru acest tip de motor. Totodată pentru asigurarea unei stabilităţi mai mari şi în sens transversal s-au înlocuit clemele de blocare cu unele noi care strâng între bacuri ciuperca şinei. Cărucioarele acţionate şi libere s-au echipat cu patru suporţi tampon pentru evitarea coliziunii între platformele de acces pe macaraua conducătoare respectiv condusă în situaţia când acestea lucrează independent, sau la intrarea în contact cu opritorii de pe calea de rulare. Echiparea cărucioarelor acţionate şi libere cu perii de sârmă pentru curăţarea suprafeţelor de rulare a
şinelor.

 Construcţia metalică este tip cheson sudat şi se compune în principal din:


– grinzile principale;
– picioare;
– tiranti;
– suport şi podest mecanism de ridicare;
– suport şi podest pentru cabina de comandă;
– podest şi balustradă;
– scară cu declanşator;
– cabină de comandă.


       Cu ocazia reparaţiei părţi din platforma grinzilor principale ruginite se înlocuiesc cu altele noi, iar îmbinarea acestora cu picioarele se face cu şuruburi păsuite M 20. Piciorele se consolidează, suportul şi podestul mecanismului de ridicare existent se extinde, iar suportul şi podestul pentru cabina de comandă se elimină şi se înlocuieşte cu un podest .Podestul superior şi balustrada se modifică si cuprinde calea de rulare pentru căruciorul dispozitivului de lansat scafandru.   

          Cabina de comandă existentă deteriorată se înlocuieşte cu una nouă.

          Instalaţia electrică se înlocuieşte complet inclusiv toate motoarele electrice de acţionare.

     Mecanismul de ridicare şi translaţie cărucior sunt acţionate cu motoare electrice asincrone cu rotorul în scurtcircuit prin convertizoare de frecvenţă, statice, care permit obţinerea de viteze reduse. Mecanismul de translaţie macara este acţionat cu motoare electrice în scurtcircuit la fel ca şi mecanismul de translaţie cărucior.

     Cu ocazia reparaţiei, macaraua portal s-a echipat cu un tambur pentru cablu electric acţionat cu motor şi cu un bloc de role pentru pozarea cablului pe sol. Tamburul pentru cablu electric este montat pe platforma de acces pe macara prin intermediul unui suport. Tamburul pentru cablu electric este format dintr-un grup de antrenare motor electric, cuplaj elastic cu disc de frână, frână cu doi saboţi şi ridicător electrohidraulic tip REH, un reductor orizontal în trei trepte având arborele de ieşire tubular, un culegător rotativ de curent şi o rolă purtătoare.

      Motorul electric de antrenare a tamburului este de tip asincron cu inele. Reamplasarea dispozitivului pentru lansare scafandru a fost impusă de echiparea cu instalaţie de alimentare cu curent a macaralei. Astfel troliul manual pentru manevrarea nacelei scafandrului se va amplasa pe extinderea podestului mecanismului de ridicare amplasat în exteriorul ampatamentului pe
partea dreapta amonte a macaralei. Deservirea diverselor locuri unde se solicită prezenţa scafandrului în deschidere macara şi pe aval se asigură prin tractarea căruciorului peste rolele căruia trec cablurile de suspendare nacelă, în lungul profilului de rulare cu ajutorul troliului montat pe piciorul dreapta aval al macaralei.

        În situaţia când se solicită intervenţia scafandrului în amonte macara la cota de apropiere de 1800 mm, cablurile de suspendare a nacelei se decuplează de la traversa acesteia, se demontează de pe rolele căruciorului şi rolele de deviere din capătul profilului I 16 şi se trec peste rolele de deviere din capul chesonului.


           ATENŢIE: FUNCŢIONAREA DISPOZITIVULUI DE LANSARE SCAFANDRU ESTE PERMISĂ NUMAI
                                 ÎN SITUAŢIA EXISTENŢEI TUTUROR APĂRĂTORILOR DE CABLU.

 

Foto: